De doorbraak van Teamleader: 1 jaar, 40 extra medewerkers

/, Vacature/De doorbraak van Teamleader: 1 jaar, 40 extra medewerkers

De doorbraak van Teamleader: 1 jaar, 40 extra medewerkers

Start-ups zijn doorgaans geen grote werkgevers. Daar kan verandering in komen eens ze beginnen te ‘scalen’. Mooi voorbeeld vinden we bij Teamleder, CRM- en facturatiesoftwareontwikkelaar uit Gent, die vorig jaar veertig extra medewerkers aantrok. CEO Jeroen De Wit over de mijlpalen in hun groei.

1 juli 2012 – HET BEGIN

Officieel schoot Teamleader in 2012 uit de startblokken, maar eigenlijk werken oprichters Jeroen De Wit, Willem Delbare en Mathias De Loore al sinds 2008 samen. Als studenten hadden ze een eigen webdesignbureau, maar met de groei van het bedrijf kwam ook de behoefte aan een degelijk overzicht van alle contacten, offertes en facturen. De Wit: “Diezelfde nood voelden we bij onze klanten. Ze vroegen ons of we een goeie CRM-tool kenden. Maar de software die voorhanden was, was ofwel te enterprise-gericht, ofwel veel te duur.” De twintigers zagen er een mooie kans in, en stuurden hun bedrijf na hun studies een andere koers uit: Teamleader was geboren.

13 augustus 2012 – DE EERSTE MEDEWERKER

CEO Jeroen De Wit: “Aanvankelijk deed ik alles zelf, behalve programmeren. Ik zorgde voor leads, regelde afspraken en ging naar de klant. Uit ongeveer zeven op de tien afspraken kwam een nieuwe klant voort. Ik voelde dus snel dat er veel werk zou zijn.”

En dus trok De Wit een eerste medewerker aan, Benny Waelput. “Ik kende Jeroen uit de middelbare school”, vertelt Waelput. “Toen ik bij Teamleader kwam werkBenny Waelput kleinen, had ik nog nooit van CRM gehoord. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat ik een handleiding ging schrijven bij het nieuwe softwareprogramma. Maar na twee weken kreeg ik al een telefoon onder mijn neus geschoven. ‘Of ik een paar leads wilde bellen?’ vroeg Jeroen. (lacht)” Naarmate er meer klanten kwamen, nam Waelput er ook de support bij. “Die combinatie heb ik ongeveer 2,5 jaar volgehouden. Nu leg ik me vooral toe op de content voor bijvoorbeeld de nieuwsbrieven.”

Waarom wou je voor een start-up werken? Benny Waelput, eerste medewerker van Teamleader: “Mijn diploma had ik nog maar net op zak. Ik zag het als de perfecte leerschool. In drie jaar tijd heb ik al veel verschillende petjes mogen dragen. Ik heb intussen ervaring in sales, communicatie en customer service.” 

22 mei 2014 – FORTINO INVESTEERT 1 MILJOEN EURO

Begin 2014 raakte De Wit op een event aan de praat met Fortino-investeerder Renaat Berckmoes. Enthousiast over het product en het potentieel legden hij en zijn investeringspartner Ducko Sickinghe (beiden ex-Telenet) 1 miljoen euro op tafel, om de groei van de start-up aan te zwengelen. De Wit: “Met dat geld hebben we het team uitgebreid van 9 tot 24 werknemers, nieuwe producten en marketingkanalen ontwikkeld en de expansie naar het buitenland voorbereid. Sickinghe zetelt sindsdien ook in onze board of directors, waardoor we een pak extra kennis en ervaring in huis hebben.”

1 februari 2015 – EERSTE BUITENLANDS KANTOOR

Van meet af aan was het de bedoeling om ook in andere Europese landen voet aan de grond te krijgen. Met een kantoor in Amsterdam zetten De Wit en co begin 2015 een eerste stap in die richting. De Wit: “Spannend, want de markt in Nederland is groter en er is meer concurrentie. Perfect dus om na te gaan of ons bedrijfsmodel ook op een minder bekende markt schaalbaar is. Ondertussen loopt de Nederlandse afdeling als een trein.”

Sjoerd klein teamleaderWaarom wou je voor een start-up werken? In september sprong Sjoerd Göddeke mee in het verhaal van Teamleader. Hij verliet het beursgenoteerde Exact om country manager te worden in Nederland. “Dat is inderdaad een overstap die je niet meteen zou verwachten, maar ik vond hier de uitdaging waar ik naar op zoek was. Een start-up is als een kind dat je grootbrengt, met de blauwe plekken, maar ook de eerste stappen op nieuw terrein. De charme van een start-up gaat uit van zijn hands-on-houding. Logistieke en HR-zaken, die ik vroeger kon uitbesteden, zitten nu in mijn takenpakket.”

24 april 2015 – HOOFDPRIJS OP THE NEXT WEB CONFERENCE

19 mei 2015 – FORTINO INVESTEERT NOG EENS 2,5 MILJOEN EURO

De Wit: “Een extra kapitaalinjectie was nodig om de buitenlandse expansie verder te zetten, maar ook om het middenkader te professionaliseren. We hebben intussen een ervaren CFO en een HR-manager aangetrokken.”

1 september 2015 – KANTOOR IN BERLIJN GAAT OPEN

Wat brengt de toekomst? Moet het nog gezegd? 2015 was voor Teamleader een fantastisch jaar. Een groei van 300 procent, de kaap van duizend klanten gerond en het personeelsbestand dat verviervoudigde. 2016 dient zich al even veelbelovend aan. De eerste werknemers in Spanje zijn gestart en ook in Parijs zou het kantoor binnenkort up and running moeten zijn. De Wit: “En ja, we zijn nog altijd op zoek naar heel wat extra mensen: software-ontwikkelaars, salestalenten én een marketingmanager.” Tegen eind dit jaar verwacht hij ongeveer 100 werknemers in dienst te hebben.


Co.Station BXL brengt scale-ups en gevestigde waarden samen

costation

Minstens honderd organisaties bieden vandaag begeleiding aan jonge techstarters aan. Maar terwijl de meeste ‘acceleratoren’ zich op het prille begin focussen, bekommert Co.Station BXL in Brussel (en binnenkort ook in Gent) zich om de fase daarna.

Voor 50 euro per maand stelt Co.Station BXL niet alleen werkruimte ter beschikking. Via events en een uitgebreid netwerk tracht het de starters in contact te brengen met de grote bedrijven, want daar is het waar de potentiële klanten van deze scale-ups zitten. Dat drie van die ‘grote’ bedrijven – BNP Parbibas Fortis, Mobistar en USG People – zich als partner aan Co.Station BXL hebben verbonden, helpt de zaken alleszins al vooruit. Het acceleratieprogramma dat binnenkort uit de startblokken schiet, moet de link tussen de scale-ups en de ondernemingen verder vernauwen. Bezieler Karen Opdecam: “Scale-ups zullen de kans krijgen om gedurende zes à acht maanden op een project van een corporate organisatie te werken, interessant voor beide partijen.”

Opvallend, de competitiegeest laten ze zoveel mogelijk achterwege. “Dat is typerend voor de nieuwe economie. Vroeger moest je je als starter via pitches proberen te lanceren, hier draait het om co-creatie, om elkaar vooruit helpen. Scale-ups en gevestigde waarden komen elkaar hier dagelijks tegen, daar groeien spontane matches uit.”

Verschenen in Vacature Magazine van 5 maart 2016.

2018-03-02T09:39:07+00:00 05/03/16|Categories: Bedrijven, Vacature|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor De doorbraak van Teamleader: 1 jaar, 40 extra medewerkers