De sollicitant anno 2011: afwachtend, selectief en kritisch

///De sollicitant anno 2011: afwachtend, selectief en kritisch
  • copyright Alex France

De sollicitant anno 2011: afwachtend, selectief en kritisch

Voor de derde keer op rij peilde Acerta naar het sollicitatiegedrag van de Belg. Aan de studie namen ruim 2.500 respondenten deel. Alix de Brouwer, directeur rekrutering en selectie van Acerta Consult, distilleert 3 trends.

1. Kandidaat: “Ze komen mij wel halen voor een job”

Ondanks alle berichten over beurscrashes en ander financieel onheil groeit de vacaturebank van VDAB maand na maand. U zou dus verwachten dat er flink wat beweging is op de arbeidsmarkt. Toch is dat volgens de cijfers van Acerta niet het geval. De Brouwer: “87 procent geeft aan open te staan voor een andere job, maar slechts 28 procent gaat zelf actief op zoek. Vorig jaar was dat respectievelijk 91 en 38 procent. We merken dus een opvallende terugval in het aantal actief werkzoekenden.”

Hoe verklaart u die daling? “Ik zal niet ontkennen dat de beurscrisis opnieuw zorgt voor onzekerheid bij de werknemers en dat ze daarom eerder afwachtend zijn, toch is er volgens ons meer aan de hand. Als selectiebureau ervaren we dat meer en meer potentiële kandidaten de bal in het kamp van de werkgevers leggen. Kandidaten gaan ervan uit dat bedrijven hen wel zullen vinden. De cijfers uit dit onderzoek bevestigen die bevinding: het aantal spontane sollicitaties daalt heel fors (62 procent zegt nooit of zelden spontaan te solliciteren, tegenover 50 procent vorig jaar) en het aantal Belgen dat de laatste zes maanden niet op vacatures heeft gereageerd, stijgt fel (van 19 procent in 2010 tot 41 procent in 2011).”

Willen ze voldoende talent in huis halen, dan zullen rekruteerders het in de toekomst dus anders moeten aanpakken. De Brouwer: “Hr-medewerkers zullen proactief moeten werken en zelf op potentiële kandidaten afstappen. Ze zullen hen moeten benaderen als klanten met wie ze een faire deal moeten onderhandelen. En wees gerust, de war for talent zal de zoektocht niet vereenvoudigen. Vandaag zoeken veel bedrijven naar de perfecte kandidaat. Het gaat zelfs zo ver dat ze simpelweg niet rekruteren als ze die niet vinden. Dat is in de toekomst onhoudbaar. Bedrijven zullen naar de essentie moeten durven gaan en zich afvragen welke competenties ze voor een job écht nodig hebben.”

2. Werknemer wil ‘manager met minder macht maar met meer visie’

Kandidaten aantrekken is één zaak, ze in huis houden is nog een heel andere kwestie. Om dat te bewerkstelligen zullen werkgevers onder meer moeten kiezen voor een nieuw soort leiderschap. De Brouwer: “De crisis heeft ervoor gezorgd dat werknemers nog bewuster naar hun werk kijken. Ze wlllen weten hoe het bedrijf ervoor staat en stellen kritische vragen. Transparantie en communicatie zljn waarden die bedrijfsleiders hoog in het vaandel moeten dragen. Ook te veel hiërarchie pikken werknemers niet langer. Ze willen graag een rechtstreekse lijn met de baas. Ze houden ervan als hij met de regelmaat van de klok met hen praat en gevoelige kwesties met hen bespreekt. Ik noem dit wel eens ‘managen met minder macht maar met meer visie’. Jammer genoeg blijkt dat er tot nu toe maar weinig bazen in slagen zich op die manier te profileren. Maar 1 op 3 werknemers is echt tevreden over het ondersteunend leiderschap in zijn bedrijf.”

3. “Rekruteerders, benader mij niet te veel via Facebook”

Hoe u het draait of keert, sociaalnetwerksites zijn niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Werkgevers moeten wel goed nadenken over de manier waarop ze de verschillende netwerken gebruiken. Facebook bijvoorbeeld blijkt allerminst een ideaal rekruteringskanaal voor hoger opgeleiden: slechts 15 procent van de respondenten wil dat rekruteerders hen op die manier benaderen.

Linkedln bijkt veel meer aanvaard: ruim de helft van de repsondenten heeft er geen probleem mee. De Brouwer: “Uit deze gegevens leren we dat Belgen Linkedln eerder als een professioneel en Facebook als een privénetwerk beschouwen. Opvallend, de gemiddeldes liggen nog lager bij de -35-jarigen. Her is dus niet zo dat de jongere generatie geen grenzen meer stelt, integendeel.”


Crisis maakt technische functies interessant

Terwijl ingenieurs- en it-jobs de voorbije jaren weinig interesse wekten, zitten die functiecategorieën anno 2011 duidelijk in de lift. er is een stijgende interesse in ict & internet, engineering, research & development en technisch ondersteunenende diensten. Dat er voor zo’n functies veel jobs te vinden zijn, is hier wellicht niet vreemd aan. Of hoe de crisis en een betere communicatie het slechte imago van sommige knelpuntjobs bijstuurt.

2014-11-18T13:41:51+00:00 05/11/11|Categories: Knack Carrièregids|Tags: , , , , |Reacties uitgeschakeld voor De sollicitant anno 2011: afwachtend, selectief en kritisch