De vlucht vooruit van Brussels Airlines

/, Vacature/De vlucht vooruit van Brussels Airlines

De vlucht vooruit van Brussels Airlines

Terwijl jij binnenkort met een cocktail in de hand op het strand van Copacabana ligt, schakelen de piloten, stewards en check-in agents van Brussels Airlines een versnelling hoger. Nooit eerder vervoerden ze zoveel passagiers, nooit eerder deden ze zoveel verschillende bestemmingen aan. Wellicht boekt de luchtvaartmaatschappij zelfs voor het eerst in vijf jaar winst. Een vooruitzicht dat directie en medewerkers vleugels geeft. Dat vertelt talent manager Diane Cauwenberghs.

12 september 2013. Het cabinepersoneel van Brussels Airlines dreigt met een staking. De werkdruk ligt te hoog en de voorstellen van het management om het probleem aan te pakken wegen volgens de bonden te licht.
17 november 2013. Brussels Airlines moet honderden vluchten schrappen omdat de piloten staken. Ze vinden dat de directie zich niet aan de afspraken uit het besparingsplan houdt.

Dat de voorbije crisisjaren af en toe flink pijn deden, zal niemand bij Brussels Airlines ontkennen. De luchtvaartmaatschappij heeft hard in zijn kostenstructuur moeten snijden, maar boekt daar nu stilaan de vruchten van. Het nettoverlies is teruggebracht van 80 miljoen euro in 2011 naar 4,2 miljoen in 2014. De vooruitzichten voor dit jaar ogen rooskleurig. Met dank aan de nieuwe productformules, de lagere tarieven, het groeiend aantal bestemmingen en de inspanningen van de 3.500 medewerkers.

Diane CauwenbDiane Cauwenberghs, talent manager: “We hebben de afgelopen jaren een serieuze oefening gemaakt inzake efficiëntie. De toegenomen concurrentie heeft ons daartoe verplicht. Oude gewoontes gingen de schop op. Vandaag stellen we onszelf continu in vraag: hoe kunnen we nog beter presteren zonder aan de kwaliteit van onze services te raken? Daarom streven we er bewust naar talent aan te trekken met ervaring buiten de luchtvaartsector. Het is de combinatie van interne kennis en verfrissende ideeën van buitenaf die ons helpen om aan efficiëntie te winnen.”

Is er voor het vliegend personeel iets veranderd aan de manier van werken?

Diane Cauwenberghs: “Zonder twijfel. Terwijl we vroeger het hele jaar door ongeveer evenveel vluchten hadden, zijn er nu meer pieken en dalen in onze schema’s. Dat is het gevolg van de toegenomen charter- en zomervluchten. Naar bepaalde luchthavens in Italië vliegen we bijvoorbeeld enkel in de zomer. In de winter halen we die bestemmingen uit ons aanbod omdat er amper vraag naar is. Op die momenten kunnen we de crew extra rust gunnen. Die uitgesproken seizoenpiek is nieuw voor hen.”

In het hoogseizoen kunnen piloten, cabinepersoneel en check-in agents geen verlof nemen?

Diane Cauwenberghs: “Toch wel, maar niet allemaal even lang. We werken met prioriteitsregels. Medewerkers met schoolgaande kinderen krijgen bijvoorbeeld voorrang. Het cabine- en cockpitpersoneel krijgt in die periode ook versterking van tijdelijke werkkrachten. Op die manier kunnen we de pieken opvangen en kunnen we onze vaste medewerkers toch op verlof laten gaan. Aan de check-in-balies schakelen we naast ons personeel ook jobstudenten in. Zij kunnen niet de volledige check-in doen, maar kunnen het werk wel verlichten. Ze kunnen bijvoorbeeld een handje toesteken aan de self-check-in-automaten. Nog niet alle passagiers zijn er even goed mee vertrouwd, dus aanwijzingen van ons personeel zijn daar nodig.”

Luchtvaartmaatschappijen werken dag en nacht. Dat vraagt heel wat flexibiliteit van de medewerkers.

Diane Cauwenberghs: “Dat is zo. Daar kunnen we niet onderuit. Check-ins starten om 4u ’s morgens, aankomsten zijn er tot rond middernacht. Weekendwerk, vroege en late shifts zijn eigen aan de sector. Wie daar niet voluit voor wil of kan gaan, past beter voor een job in de luchtvaart. Dat onderstrepen we uitdrukkelijk tijdens de aanwervingen. Nogal wat mensen bij ons werken deeltijds, al dan niet via tijdskrediet. Als die vraag komt stellen we ons altijd heel flexibel op. Verschillende formules zijn mogelijk: ze werken ofwel minder uren per dag, ofwel een of meerdere dagen minder per week. De medewerker kan zelf kiezen wat hem het best past.”

Klopt de veronderstelling dat crewleden een eerder vlakke carrière hebben? Eens piloot, altijd piloot. Of zijn er toch mogelijkheden voor wie nood heeft aan iets anders?

Diane Cauwenberghs: “Piloten beginnen als first officer en kunnen vervolgens doorgroeien tot captain. Daarna hebben ze de mogelijkheid om deeltijds training pilot te worden of om een managementrol op te nemen. Ze kunnen hun job als piloot ook aanvullen met een opdracht rond bijvoorbeeld fuel efficiency. Daarnaast kan het vliegtuigtype en dus de bestemmingen die ze aanvliegen in de loop van hun carrière veranderen. Vliegen op een kleiner toestel op Europa of op een groter toestel op lange afstand zijn heel verschillende ervaringen. Ook het cabinepersoneel kan in de loop der jaren andere keuzes maken. We hebben bijvoorbeeld altijd nood aan stewards of stewardessen die de verantwoordelijkheid nemen over het verloop van de service van de vlucht, zogenaamde pursers. Of ze kunnen een coachende rol opnemen. Sowieso moedigen we al onze medewerkers aan te reageren op interne vacatures. We juichen het toe dat ze van dienst willen veranderen. We gaan ervan uit dat de bestuiving tussen de verschillende afdelingen voor iedereen verrijkend is.”

Vindt u vlot nieuwe werknemers?

Diane Cauwenberghs: “We zijn een bekend merk. En de sector doet velen dromen. Jaarlijks krijgen we 4.000 kandidaturen binnen. Vast cabinepersoneel en piloten vinden we voorlopig vrij makkelijk. De werkgelegenheid in de sector zit nog niet op het niveau van 2000. Het aanbod in eigen land blijft groot genoeg om aan onze vraag te voldoen.”

Welke vacatures liggen moeilijker?

Diane Cauwenberghs: “Vacatures voor revenue analysts blijven vaak iets langer openstaan. Revenue analysts houden de vraag en het aanbod op de markt nauwlettend in de gaten en passen dagelijks de prijzen van de zitjes op elk vliegtuig aan. Een analytische job die behoorlijk wat wiskundig inzicht vraagt. Ook voor alle jobs die met e-commerce te maken hebben, is het moeilijk geschikte kandidaten te vinden in eigen land. Die functies vereisen enerzijds technische webkennis en anderzijds strategisch-commerciële feeling. Dat ligt blijkbaar moeilijk in ons land. Om die in te vullen, moeten we al eens lonken naar de buurlanden waar internationale spelers als Amazon of bol.com hun thuisbasis hebben. In die landen vind je meer e-commercetalenten.”


Wie werkt voor Brussels Airlines?

  • Ongeveer 3.500 werknemers (waarvan 1.200 stewards/stewardessen en 500 piloten) staan in voor om en bij de 300 vluchten per dag. In 2014 brachten ze 6,6 miljoen passagiers op hun bestemming, of ruim 750.000 meer dan in 2013.
  • 500 medewerkers werken vanuit het buitenland. In Europa gaat het vooral om commerciële medewerkers, in Afrika stelt Brussels Airlines ook een heel aantal mensen in operationele functies (check-in agents, bagage-afhandelaars, veiligheidsagenten…).
  • In 2014 kwamen 265 nieuwe medewerkers in dienst bij Brussels Airlines. In de eerste helft van 2015 zijn dat er al 160. In 2014 rekruteerde Brussels Airlines 16 nieuwe tijdelijke piloten. 97 mensen slaagden voor hun opleiding tot steward of stewardess. Het totale verloop binnen de luchtvaartmaatschappij is beperkt tot 3 procent.

Artikel verschenen in Vacature Magazine van 27 juni 2015.

2018-03-02T09:39:08+00:00 27/06/15|Categories: Bedrijven, Vacature|Tags: , , , , |Reacties uitgeschakeld voor De vlucht vooruit van Brussels Airlines