“Ik bereik de leerlingen meer sinds we met iPads werken”

///“Ik bereik de leerlingen meer sinds we met iPads werken”

“Ik bereik de leerlingen meer sinds we met iPads werken”

Vraag het aan om het even welke werknemer. Geen een die zal zeggen dat zijn job nog dezelfde is als vijf jaar geleden. De digitalisering zorgt ervoor dat iedereen anders is gaan werken. De meesten zijn daar niet rouwig om, zeker Tina Lava (31) niet. Zij geeft Nederlands, Frans en Project Algemene Vakken bij Sint-Jozef Sint-Pieter in Blankenberge. Alle kinderen hebben er een iPad.

Tina Lava“Nee, het zou me niet meer lukken om zonder iPad voor de klas te staan. Zeker voor mijn lessen PAV in het BSO is de iPad een schatkist. Als ik het over de metro in Brussel heb, moet ik geen slechte zwart-wit-print tonen, maar kunnen ze zelf een plannetje opvragen. In de ASO- en TSO-klassen laat ik de leerlingen instructiefilmpjes maken over een bepaald leerstofonderdeel. Die sharen ze dan met klasgenoten. Ik heb alleszins de indruk dat ik dankzij de iPad mijn leerlingen veel meer bereik. Logisch ook, want het is hun leefwereld.”

Ken je deze app al, Tina?

“Toen de directie vier schooljaren geleden besliste om de iPad in te voeren, zei ze erbij dat elke leerkracht het op zijn eigen tempo mocht aanpakken. Nog altijd krijgen we veel steun van ons ICT-team. En het is ook opvallend hoeveel wisselwerking er tussen de leerkrachten is. ‘Ken je deze app al, Tina?’, vroeg een collega me net nog.”

Schoolfactuur lager dan elders

“Aanvankelijk was ik bezorgd over de kostprijs van zo’n iPad. Uiteindelijk bleek dat onterecht. Raar maar waar, ondanks de iPad liggen de schoolfacturen zelfs lager dan in andere scholen. Wij geven aanzienlijk minder geld uit aan kopieën en boeken.”

Uitgeverijen nog niet mee

“Vraag je bij uitgeverijen lesmateriaal voor iPads op, dan sturen ze meestal gewoon een pdf van het handboek. Daarom maak ik mijn cursusmateriaal meestal zelf. Dat vraagt uiteraard veel energie en tijd. Maar als ik achteraf de appreciatie van de leerlingen zie, dan doe ik dat met plezier. Of leerlingen in de les niet snel afgeleid zijn? Dat zal waarschijnlijk wel. En uiteraard zouden we de toegang tot Facebook of iMessage kunnen blokkeren. Maar is het niet de opdracht van de school om leerlingen ermee te leren omgaan? En kijk ook naar je eigen gedrag, gegarandeerd dat je tijdens een vergadering je smartphone controleert.”

Onderwijs van de toekomst

“Ik denk echt dat dit de onderwijsvorm van de toekomst is. Het is minder gericht op van buiten leren, maar eerder op vaardigheden. Ik denk dat een werkgever het uiteindelijk belangrijker vindt dat je met software kunt omgaan en de juiste opzoekstrategieën kent dan dat je alle hoofdsteden in de wereld kent.”

Artikel verschenen in Vacature Magazine van 6 februari 2016.

2018-03-02T09:39:07+00:00 06/02/16|Categories: Vacature|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor “Ik bereik de leerlingen meer sinds we met iPads werken”