Internet of Things, de hype voorbij

///Internet of Things, de hype voorbij

Internet of Things, de hype voorbij

Als we de experts mogen geloven, raken ondernemers én gewone burgers meer en meer in de ban van Internet of Things. Toch moeten nog enkele hordes genomen worden voor we het echte potentieel van de technologie zullen kunnen benutten.

Platzak zijn is er niet meer bij op Tomorrowland. Sinds vorig jaar verloopt het dancefestival in Boom volledig cashless. Even je inkombandje voor de scanner zwaaien, je pincode intoetsen en je kunt weer verder feesten. De festivalgangers zal het allicht worst wezen, maar het bandjesbetaalsysteem op de festivalweide illustreert precies waar het bij Internet of Things over gaat: ‘dingen’ met een netwerk verbinden en gegevens laten uitwisselen.

50 miljard toestellen geconnecteerd

De term ‘things’ mag je ruim interpreteren. Auto’s, rookmelders, thermostaten, koelkasten, platenbakken, koffiezetautomaten: allemaal kan je ze met het net verbinden. Cisco Systems schat dat er tegen 2020 al 50 miljard toestellen geconnecteerd zullen zijn. Ook Steven Latré, professor draadloze communicatie aan de Universiteit van Antwerpen en iMinds, gelooft dat Internet of Things in een volgende fase is aanbeland. “Er duiken niet alleen meer producten voor de gewone consument op, ook bedrijven springen op de kar en passen hun manier van werken aan. Stilaan evolueren we naar een Internet of Important Things, voorbij de hype zeg maar.”

Neem nu het voorbeeld van ThyssenKrupp, dat wereldwijd voor het onderhoud van 1 miljoen liften instaat. Vanuit de veronderstelling dat dat aantal in de toekomst zal stijgen – hoogbouw is in veel steden noodzakelijk gezien de toenemende bevolking –, ging de Duitse liftenbouwer op zoek naar een manier om de liften efficiënter te onderhouden. De oplossing werd gevonden bij Internet of Things. Door te meten hoe vaak een lift op en neer gaat, weet Thyssenkrupp perfect hoeveel sleet er op de ketting zit en dus ook wanneer een preventieve onderhoudsbeurt nodig is. Het uiteindelijke resultaat is dat er minder technische defecten zijn.

In eigen land is Barco dezelfde weg ingeslagen. Omdat het zijn grote projectieschermen van sensoren voorziet, kan het heel exact voorspellen wanneer een lamp of een elektronische component aan vervanging toe is. Dankzij die monitoring heeft Barco het aantal ingrepen met 30 procent kunnen verminderen. De projectorenproducent ontwikkelde intussen ook een platform waarop al die data én die van hun concullega’s verzameld staan. Die informatie verkopen ze door aan bedrijven die bijvoorbeeld voor het technisch onderhoud instaan.

Antwerpen, hoofdstad van IoT

Productize is één van de eerste bedrijven in België die ondernemers helpt bij de uitwerking van hun Internet of Things-oplossing. Het eerste prototype dat het ontwikkelde, was een virtueel sleutelsysteem voor autodelers. Managing director Harold Grondel: “Dat beviel ons zo dat we besloten er een bedrijf rond te bouwen. Ondertussen hebben we voor onze klanten wasmachines, zwembaden, drones, airfilters, registratiesystemen, honden, parkings, …. geconnecteerd om zo hun businessmodellen te challengen.”

‘Dingen’ connecteren met internet is één, helemaal indrukwekkend wordt het als al die geconnecteerde ‘dingen’ ook onderling met elkaar praten. Stel bijvoorbeeld dat je in de supermarkt voorbij de zuivelrayon passeert. Zou het dan niet geweldig zijn dat je op je smartphone een lijstje ontvangt met daarop alle producten die niet meer in je koelkast zitten? In dat kader zetten Latré en zijn team momenteel een proeftuin op in Antwerpen, dat de ambitie heeft om Europese hoofdstad van Internet of Things te worden. “Bedoeling is om duizenden apparaten en sensoren verspreid over het stadscentrum met elkaar te verbinden. Zo zullen we het gebruik van verschillende communicatietechnologieën in een echte Internet of Things-omgeving kunnen testen en optimaliseren. Daar ligt immers de uitdaging voor de komende jaren: de protocollen zodanig op elkaar afstemmen dat alle ‘dingen’ in de keten elkaar kunnen verstaan.”

Foto: Hello Bank

Verschenen in Fokus Innovatieve IT (bijlage bij Knack) en fokus-digitaal.be

2018-03-02T09:39:06+00:00 08/06/16|Categories: Smart Media Agency|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Internet of Things, de hype voorbij